Der kan være en lang række forskellige årsager til at ville klage over et lån. Rigtig mange danskere optager lån hos både banker og forskellige finansieringsselskaber hvert år, og desværre er det ikke alle, der er helt tilfredse.

Derfor er der blevet oprettet Ankenævnet for Finansieringsselskaber – et ankenævn, der har til hensigt at behandle alle de problemer, der kan opstå mellem låntager og låneudbyder. Prisas ser nærmere på dine muligheder som forbruger i denne artikel. 

Klag hos Ankenævnet for Finansieringsselskaber

Ankenævnet for Finansieringsselskaber er til for, at en låntager kan klage over uretfærdig behandling. Et godt eksempel på en situation, der kan klages over er dine låneomkostninger. Selvom ankenævnet er til for at behandle klager, skal du selv kontakte finansieringsselskabet først, inden du går videre med sagen. For i nogle tilfælde kan problemet blive løst mellem kunden og udbyderen, uden ankenævnet behøver involveres.

Giver lånefirmaet et afslag på at behandle klagen, kan den tages videre til ankenævnet. Klagen skal indsendes med alle de nødvendige oplysninger omkring selve lånet og omstændighederne, der forsager utilfredsheden. Når ankenævnet modtager din henvendelse, kontakter de finansieringsselskabet.

Medmindre lånefirmaet selv kommer med en respons, behandler ankenævnet henvendelsen ved at vurdere den og derefter stemme omkring, hvordan den skal håndteres. Flertallet bestemmer, hvad der skal ske, men efter afstemningen forklarer mindretallet af stemmerne baggrunden for deres stemme. Låntageren (dig som forbruger) får en afgørelse tilsendt på skrift.

Ankenævnet er blevet oprettet for at forbrugere, kan få større sikkerhed omkring at begå sig på det finansielle marked. Et af de klare formål er altså at gøre forbrugeren mere sikker og give bedre vilkår.

Du kan læse mere på Finansanke.dk.